Machu Picchu!

Nadat we met de taxi op het ‘busstation’ aankwamen werden we in een mini-van gepropt en reden we 1.5 uur naar  naar het stadje Ollantaytambo (wat een heel mooi dorpje is voor foto’s! check ze hier!), van waar onze trein zou gaan. Aangezien dit nogal een dure treinreis is, verwachtten we er wel wat van! Het is geen wonderfull ervaring maar het bracht ons naar Machu Picchu Pueblo. Daar aangekomen een hostel gevonden en door het stadje gelopen. Net als in Cusco leek het wel Azië. “Wannaaaa maasssaaagggggeee? My friend! My FRIEND! MYYYY FRIEND!!! I have goooddd foood.. special price.”

Uit eten bij de chifa, dat is echt het enige wat betaalbaar is hier. De rest vraagt schaamteloos 25 euro per maaltijd. Chifa’s zijn wel de uitvinding van Zuid-Amerika nu. Het is gewoon de chinees zoals in Nederland. Met de bekende grote porties en lage prijs. In dit geval hadden we zoveel eten dat we een doggybag hebben gevraagd. Konden we daar de volgende dag lekker weer van eten! Dat zouden we nodig hebben want die dag was… Machu Picchu dag!

(oke veel mensen wachten op de foto’s dus: hierbij de foto’s van Machu Picchu!)

Om 4:30 ging de wekker en om 5 uur richting de bus. Want we wilden zo graag de zonsopgang zien! Dus  de eerste bus proberen te pakken (9 dollar one way p.p). Wij waren niet de enige die dat dachten. WAT EEN RIJ zeg. Maar blijkbaar is dat heel normaal hier, want binnen 35 min zaten wij in het busje omhoog.  De weersverwachtingen waren erg slecht. Augustus is normaal gesproken de beste maand met de minste regen en meest heldere dagen. Maar blijkbaar had het regenseizoen dit jaar iets eerder zijn intrede gedaan. In geen 10 jaar is er in augustus zoveel regen gevallen bij de Machu Picchu als nu. Op 23 augustus was Machu Picchu zelfs even dicht vanwege een overstroming. Wij hebben maar even wat gebedjes gedaan voor mooi weer. Blijkbaar betaalde dit zich uit want vanuit de bus konden we zien dat het voorlopig nog even helder was.

Daar aangekomen, uit het busje, heuveltje op en dan het hoekje om….. WHOOOAHHHH daar was het!! Helder en boven op een bergje tussen allerlei andere bergen. Onbeschrijfelijk zo mooi. Nadat wij de bijbehorende foto sessies hadden gedaan en Rens zijn kaarsjes had uitgeblazen, gingen we een klein rondje lopen. Nadat wij foto’s hadden genomen van een stelletje dat zich net had verloofd (klinkt bekend iemand?), hadden we besloten toch maar die berg op de wandelen. Want je heb er immers voor betaald.  De eerste regenbuien kwamen aan en we hebben deze wandeling volledig in de regen gedaan. Nadat wij zeiknat op de top van de berg aankwamen, waren wij letterlijk in de wolken. Helaas was dat dit keer niet leuk want het zicht was nog geen 5 meter. Dus weer terug over de spekgladde stenen.

Eenmaal beneden was Machu Picchu helemaal verdwenen. De wolken hadden bezit genomen van de ruïnes. Omdat wij die ochtend al foto’s hadden genomen was dit een mooi tafereel. Voor de mensen die maar twee uur op de berg hadden wat minder want hun foto’s zijn een wolk met de belofte dat Machu Picchu daar daadwerkelijk ligt!

Nadat we twee uur totaal verkleumd en compleet doorweekt hebben gewacht tot het wat droger werd (camera en alles was nat) een rondje gelopen over het complex. Wat mooi zeg! Helaas hadden onze spieren het begeven en werden we ingehaald door de bejaarden club, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat wel grappig is dat iedereen een poncho aan had (hadden wij niet nodig want wij hadden immers fantastische regenjassen gekocht… die lekker al de regen doorlieten…). Het leek wel alsof er in elke ruimte een bijeenkomst was van de gekleurde ku klux clan want iedereen had een puntmuts op en luisterde naar de opperpuntmuts (gids).

Na twee uur rond geslenterd te hebben, waren we stuk, gebroken, nat en koud. Het regende nog steeds dus tijd om afscheid te nemen. Het is echt een van de mooiste dingen op aarde.

Terug in het stadje lekker de rijst van de dag er voor opgebakken en daarna nog even uit eten voor Rens zijn verjaardag.

Zondag ochtend zijn we teruggegaan naar Cusco en hebben we voor onze verjaardagen eenmalig in een luxe hotel geslapen, met jacuzzi!! Bedankt voor de verjaardag cadeaus ouders!

Nu weer terug naar het normale backpackersleven van nachtbussen en hostels. Vanavond nemen we de bus naar Arequipa!

Besos!

1 Reactie op Machu Picchu!

1. Hidde Wagenbuur schreef:

Je verloven op Machu Picchu is zoooooooo 2007 ;)