Cuenca

Dinsdagochtend 25 juni (happy birthday Thijsje!) wisten we niet hoe snel we weg moesten komen uit Guayaquil. Op naar Cuenca! Deze stad ligt op zo’n 4 uur rijden met de bus vanaf Guayaquil en op zo’n 2.500 meter hoogte in de Andes. Toen we Guayaquil eenmaal uit waren, werd het landschap steeds mooier. Het merendeel van de reis reden we door de bergen en ook nog een stuk door het Caja Park Nacional. Het is hier wel een stuk frisser dus we konden onze lange broeken weer opzoeken. Ook hebben we moeite met ademhalen op deze hoogte, als je een trappetje op loopt ben je al buiten adem.

Aan het eind van de middag kwamen we aan, hostel gevonden en gelijk de stad in gegaan. Het is super mooi hier! Het stadscentrum staat ook niet voor niets op de Werelderfgoedlijst. We hebben een klein rondje gelopen door het centrum en stonden op elke hoek versteld van weer een mooi kerkje of plaza. Wat helemaal opvalt is de mooie kleding van de inheemse vrouwen hier. Gekleurde rok, gekleurd vest, 2 lange vlechten in het haar en een Panama hoed op (die hoeden worden trouwens in Cuenca gemaakt). En ze zijn allemaal niet groter dan 1.50 meter.

De volgende dag hebben we een grotere stadswandeling gemaakt door de mooie straatjes, over de verschillende marktjes en langs honderden kerkjes. Iedereen leeft lekker op straat, verkoopt er zijn handeltje. Van gebakken banaan, tot ijsjes (Ecuadorianen houden van ijs!) tot cavia’s. En die laatste zijn hier niet als huisdier bedoeld…

Foto’s van Cuenca

We zijn in totaal 5 nachten in Cuenca geweest, maar afgezien van de 1,5 dag in de stad zelf, zijn we vooral in de mooie omgeving geweest. Donderdag hebben we de bus genomen (die hier trouwens SPOTgoedkoop is: 1,25 dollar voor 1,5 uur in de bus, 60km.) naar Sigsig, Chordeleg en Gualaceo. Drie dorpjes in de omgeving van Cuenca. Sigsig staat vooral bekend om de productie van Panama hoeden. Deze worden met de hand gemaakt door, zo lijkt het, alle vrouwen die hier wonen. Overal zie je ze vlechten; in de bus, lopend op straat, zittend voor hun huis. In Chordeleg zijn vooral veel zilver- en goudsmeden, was ook leuk om even rond te kijken. En tot slot waren we in Gualaceo, nóg een mooi dorpje.

De dag erna zijn we keihard gaan chillen in Baños! Dit dorpje ligt een paar kilometer vanaf Cuenca en heeft veel thermale baden. We hebben ons goed vermaakt in een spa met verschillende thermale baden en een modderbadje.

Foto’s van omgeving Cuenca

Vandaag, onze laatste dag hier, zijn we naar het Cajas Park Nacional (NP) geweest. Dit NP ligt op 3100-4450 meter hoogte en het was er dus lekker fris. Maar koud was het niet voor lang want we hebben een pittige hike gemaakt door het ongelooflijk mooie landschap. Over bergen, langs meren en door bos en ondertussen de mooiste uitzichten. Zonder gids, alleen wij 2en en verder niemand te bekennen. We hadden ook een tour kunnen nemen, maar daar zijn we natuurlijk veel te eigenwijs voor. Nou dat hebben we geweten! We zijn een stukje flink verdwaald in het dichtbegroeide bos. We moesten de roze paaltjes volgen, maar die waren we al een tijdje niet meer tegengekomen en we liepen ook zeker niet meer op iets dat op een pad leek. De kaart die we bij ons hadden was nutteloos en ons kompas deed het niet… Op een gegeven moment was er echt geen pad meer, maar Rens zei, we moeten naar beneden (discovery survivaltip 1). Eenmaal beneden uit het bos, stonden we zo goed als in een meer.. Oh en we zagen daar een kruis van een dude die hier was overleden. Tijd om terug te gaan dus. Het mooie van “ off the beaten track gaan”  is dat je ook onverwachte dingen ziet.. zoals een uil! De black horned owl volgens het boekje en ons..

Een uur later waren we eindelijk weer uit het bos geklommen en waren we terug op het pad. De moed was ons redelijk (en letterlijk) in onze schoenen gezakt, maar na enig overleg gingen we toch het ‘korte’ rondje afmaken.  Na 3 uur kwamen we op de splitsing, naar de snelweg en klaar of nog een beetje er bij doen? Het werkt hetzelfde als je je slaperig voelt in de auto en je ziet een P.. ik haal het wel tot de volgende! We gingen dus weer een berg op! Twee stappen later hadden we er eigenlijk alweer spijt van (net als wanneer je die P voorbij rijdt..). We moesten twee bergtopjes beklimmen op ongeveer 4.000 meter hoogte..  (probeer het eens!) KAPOT waren we… Maar we hebben het gehaald en het was fantastisch!

Foto’s Cajas National Park

Dan denk je.. fijn busje pakken en naar huis.. Helaas pindakaas. De bus stopte niet voor ons, dus het zou minstens nog een uur duren voordat de volgende zou komen.  Duim omhoog dan maar! Binnen 10 seconden stopte er al iemand voor ons en we mochten achterin……..de laadbak van de pick up truck! (trip van 35 km door de bergen, dat is ongeveer 45 min) jiehaaa YOLOOOO

Morgen gaan we naar onze volgende bestemming: Montanita! Een dorpje aan het strand waar we de komende weken Spaans gaan leren.

Hasta luego!

1 Reactie op Cuenca

1. Peter schreef:

Was dus bijna een abrupt einde aan jullie reis ;) Klinkt in ieder geval fantastisch! Las Vegas was ook top, alhoewel het net een andere ervaring was dan die van jullie… Helaas niet als miljonair teruggekomen. Anders was ik nog wel even langsgekomen. Yolo!