Curacao

Zondag ochtend 2 maart vertrokken we midden in de nacht (3.30 uur!) met chauffeur Ome Imro (oom van Amanda, ex-collega van de Pig :) ) naar het vliegveld van Paramaribo. Om de ene oude Nederlandse kolonie te verruilen voor de andere, namelijk: Curaçao!!

Het is bizar. Zeven jaar geleden toen we ons reisvirus hebben opgelopen, waren we met de familie in Trinidad & Tobago. We hebben toen op de terugweg een aantal uur vertoeft op Paramaribo Airport. En nu waren we daar weer! Er is niets veranderd, zelfs nog dezelfde stoeltjes.

De tegenstellingen van onze twee ex-kolonies zijn enorm.  Je stapt in Paramaribo in het vliegtuig, waar een mannetje letterlijk met de hand je tas in het vliegtuig legt en stapt uit op een mini Schiphol op Curaçao waar zelfs een groen lampje gaat branden bij de paspoort controle als je aan de beurt bent..

Nog erger dan in Suriname zijn hier echt alleen maar Nederlanders, het is er duur en schoon en georganiseerd. Even wennen hoor!

Het begon al goed. Aangekomen in het hotel (want hostels kennen ze hier niet!), kregen we te horen dat we een free upgrade hadden gekregen van kamer naar appartement. Dit houdt in, MEGA bed met TV (en Ned 1, 2, en 3) en een bovenverdieping met balkon en keuken! Whooohooo! Helaas was dit pas na de middag beschikbaar dus even de stad bezoeken. Deze was heerlijk rustig want het is….Carnaval! Het grootste festijn van het jaar en vandaag was de dag van de grote optocht.

De plaatselijke mensen hebben zich aangesloten bij een van de 30 groepen en dansen (schudden!) op de maat van de muziek 10km lang door de straten van Curaçao. Dit allemaal in vol ornaat. Maar dan ook echt in VOL ornaat. Wat een pakken zeg! We hebben gehoord dat de pakken 1500 gulden (ja gulden!) of meer kosten. De mensen dansen dus 10km lang achter ‘hun’ wagen aan met keiharde muziek. Wij stonden bijna op het einde van de route, dus de meesten waren helemaal kapot. Ze waren om 11 uur ’s ochtends al begonnen en inmiddels was het 19.00 uur. Kan je nagaan in die pakken en veel op hoge hakken! Maar er werd hier en daar nog wel een mooi showtje weggegeven, heel cool!

Check hier de foto’s van de optocht

De volgende dag zijn we naar een van de bekendste stranden van Curaçao gegaan; Mambo Beach. Het is hier heel toeristisch en druk maar wat een mooi strand. Super helder blauw water! Rens kon zich prima uitleven met potjes volleybal. Het enige wat ons ‘stoorde’ was dat iedereen om je heen Nederlands is (of moeten we zeggen Rotterdams?).

Omdat we nu een appartement hebben besloten we naar de Albert Heijn te gaan. Jahaaa! De Appie! Die hebben ze hier ook! Met (bijna) alle producten uit Nederland. Dus met 30 graden eten wij erwtensoep en boerenkool met worsss! Natuurlijk ook even kaas en paaseitjes ingeslagen. Echt Hollanders! Maar goed, het mag ook wel hè.. 8,5 maand van huis!

Dinsdagavond was de laatste avond van het carnaval en dat wordt gevierd met nogmaals een optocht! We raakten aan de praat met een familie en mochten bij hen, in hun in elkaar geknutselde hokje, langs de weg staan. Denk aan een marktkraampje met zitplaatsen, zoiets. Nu kwamen de carnavalsgroepen nogmaals voorbij, nog vermoeider dan de vorige keer maar nu ook dronken. Dit alles maakte een fantastisch uitbundige sfeer. De mensen hier zijn super vrijgevig. Het mannetje waar we onze biertjes kochten, gaf ons gratis biertjes. Gewoon omdat het carnaval was. De familie waar we stonden gaf ons te eten en te drinken. Super aardig! Heerlijke mensen hier!

Die nacht was kort, want om 9.00 uur ’s ochtends stond onze huurauto klaar! Lekker het hele eiland overscheuren. Het eiland is 40 km lang. Dus het maximale wat je kan rijden op 1 dag is 100km (met wat omrijden hier en daar). Er zijn een aantal dorpjes buiten de hoofdstad Willemstad, maar de meeste mensen komen deze stad niet uit. Dus wij begrijpen niet wat al die (rijke) mensen hier met hun BMW Z4, Audi A5 en Hummers doen. Maar goed, wij waren allang blij met onze poepdoos op wielen.

Uit de stad Willemstad is het ineens heel rustig. Je komt weinig mensen tegen en ziet slechts hier en daar een huisje. Eerst zijn we langs de oostkant van het eiland gereden. Hier zijn geen stranden, alleen maar hele ruige kust met rotsen waar de golven keihard tegenaan knallen. Wel een heel mooi gezicht! Ook zijn we bij een plantagehuis geweest, maar daar was niet zo veel aan. Misschien omdat we net uit Suriname kwamen, misschien wel omdat we gewoon naar het strand willen.

En met die stranden zit het hier wel snor. De eerste die we tegenkwamen was gelijk de mooiste van allemaal, de Grote Knip genaamd. Dit is echt niet normaal! Wat een helder blauw water, wit strand, echt paradijs! Niet te geloven dat dit gratis en voor niets daar ligt. Vervolgens zijn we die dag en de volgende dag naar nog meer van dit soort baaitjes gegaan. Echt ontzettend mooi. En je kan wel raden wat we daar gedaan hebben; insmeren, boekje lezen, zwemmen, tukkie doen en herhalen! Whiiihaaaa.

Check hier de foto’s

Morgen gaan we naar Colombia! Een van onze laatste landen. In ieder geval bijna terug naar waar we begonnen zijn. Spaans praten en weer terug hostels in. We kunnen niet wachten!