Ilha Grande

Ilha Grande is een eiland voor de kust van Rio de Janeiro. Het heeft pak en beet 100 stranden en schijnt een paradijs op aarde te zijn. Aangezien we nog lekker brak zijn van onze ‘dip’ prima om daar even uit te rusten.

De pick up was lekker vroeg en we hoopten daardoor snel op het strand te liggen. Helaas, de chauffeur was de weg kwijt en heeft 1.5 uur door de kleine straatjes van Rio lopen scheuren. Echt fijn als je je nog niet zo best voelt. Maar goed, uiteindelijk zat het busje vol en konden we gaan!

Van het busje nog een uurtje dobberen (echt hard ging het niet) naar het eiland. Maar waar moeten we nu heen? Het is inmiddels dik boven de 35 graden en volle bepakking op, maar er zit niets anders op dan lopen. Na 20 min komen we in ons hostel aan. We weten dat er in Zuid-Amerika een andere vorm van gastvrijheid is dan in Europa, maar dit sloeg alles. We kwamen druipend van het zweet binnen lopen en niemand zegt of doet wat. Lekker op hun telefoontje blijven kijken.. Na 5 minuten werd er met veel gezucht en gesteun gevraagd wat onze naam was en toen werden we naar onze bedden gewezen. Geen uitleg over ontbijt, hostel, wifi, eiland what so ever! Geen eens HALLO kon er af. Beetje jammer.

Maar goed, we komen hier voor de stranden! Het was inmiddels al eind van de middag maar het was hoog tijd om even af te koelen.  Wat een hitte! De stranden op loopafstand van het dorpje zijn niet zo goed om te zwemmen met al die boten, dus zijn we naar een natuurlijk ‘zwembad’ bij een waterval gegaan.

De volgende dag gingen we wel echt naar het strand. Zelfs de 4e mooiste van heel Brazilie (Lopes Mendes)! Geen idee waar dat op is gebaseerd maar het beloofde veel goeds. Ilha Grande is een groot groen eiland zonder wegen/auto’s. In het dorpje kan je overal naartoe lopen maar als je ergens anders heen wilt moet je met een bootje of gaan hiken. Dat geldt ook voor dit strand. Het was 3 uur hiken of anders een bootje en dan nog een half uurtje lopen. Ik ben blij dat we voor het laatste hadden gekozen, het is veel te heet voor inspanning hier! De rest van de dag hebben we dan ook alleen maar in de schaduw op het strand gelegen. Grappige van Zuid-Amerika is dat er overal, maar dan ook echt overal mensen zijn om iets te verkopen. Zelfs op dit strand (wat dus niet echt goed bereikbaar is) staan er mensen eten en drinken te verkopen voor weinig, heerlijk!

Dit strand was leuk maar we waren nog niet echt onder de indruk van Ilha Grande. Daarom (en om de mensenmassa’s van cruiseschepen enzo te ontwijken) hebben we de volgende dag een eiland tour gemaakt met een speedboot. In een dag het hele eiland rond (193 km!) met hier en daar een stop bij een strandje. Dit was echt fantastisch! Maar 12 mensen op de boot en scheuren maar. Rens had mooi het beste plekje voor ons geregeld zodat we niet helemaal voorin zaten waar ze keihard zaten te stuiteren op de golven.

Van het ene naar het andere mooie strand. Wat een lekker dagje! En het is waar, het is hier wel erg mooi.

Check de foto’s!

We zijn weer aangesterkt, maar biertjes lusten we nog steeds niet en eetlust hebben we ook nog niet. Goed voor de lijn, dat wel! :)

Nu terug naar Rio om naar Salvador te gaan! Spannend? Jazeker!

Besos!

1 Reactie op Ilha Grande

1. Simona schreef:

Prachtige foto’s. Fijne reis verder.