St Petersburg

Datum: 06-09-2008

Locatie: St Petersburg

4 september
YES! Onze reis is begonnen! Vandaag was het dan eindelijk zover. Op het vliegveld afscheid genomen van papa, mama’s, opa, tante wil, mariska en sander (leuk dat jullie er waren!) en toen konden we eindelijk gaan! We hebben een erg goede vlucht gehad, duurde slechts 2 uur en 10 minuten door veel wind mee. Eenmaal aangekomen in St Petersburg was het wel al 2 uur later, dus om 17.30 kwamen we aan. Op het vliegveld stond een meisje van Tiara Tours ons op te wachten. Van haar hebben we ook gelijk de treintickets gekregen voor de nachttrein naar Moskou en de Trans-Mongolie Express. Vanaf het vliegveld was het een half uur rijden naar het hostel. Gelijk een ‘goede’ indruk van de stad gekregen: grijs, grauw, groot, veeeel mensen, enorme gebouwen en alles geschreven in het Russisch! Lekker dan… Gelukkig heeft de hostess van Tiara Tours voor ons ingecheckt anders was dat helemaal niks geworden. We zitten in een best wel groot hostel, maar het lijkt alsof wij de enige gasten zijn. We hebben met z’n tweeen een 4-persoonskamer! Even de tassen neergezet en toen maar naar eten gaan zoeken. En dat was nog moeilijker dan het leek! Er is gewoon geen woord Engels ergens te bekennen, alles in het Russische schrift, dus… We hadden gehoord dat pannenkoeken een van de Russische specialiteiten zijn, dus die maar gaan zoeken. We belandden toen in een soort snackbar maar dan met pannenkoeken. Maar goed, stonden we daar, met een Russische menukaart, een meisje dat geen woord Engels kon en wij die geen woord Russisch lezen/spreken! Gelukkig kwam toen na lang zoeken het Engelse menu tevoorschijn en hebben we voor zo’n 5 euro 2 pannenkoeken + 2 drankjes gescoord. Daarna nog even de stad doorgelopen. Het is moeilijk te omschrijven hoe het hier is, want het is met geen andere stad te vergelijken. Bijna alles is 24 uur per dag open, en het is ook 24 uur per dag druk op straat. Wel echt typische Russen: chagerijnige, rokende, drinkende mensen. Erg gezellig zijn ze niet en je kan ook echt geen contact met ze maken/praatje maken.

5 september
Vanochtend redelijk vroeg opgestaan, want we wilden veel gaan doen. Om 9.15 zaten we aan het ontbijt. En wat voor ontbijt!! Droge rijst en een worst! Jammie. Er zitten voornamelijk Russen in ons hostel en die leken het zelfs lekker te vinden! Maar goed, we hadden in ieder geval gegeten. Daarna maar gelijk naar de VVV gegaan, want we hadden ons zo goed voorbereid op deze stad dat we geen idee hadden wat we hier konden zien. Bij de VVV kregen we een lijst van ongeveer 10 hoogtepunten van de stad. We hebben ze bijna allemaal gezien! Echt heel erg mooi. St Petersburg is toch niet zo lelijk en grauw als we dachten. We hebben een paar hele mooie kathedralen, pleinen en paleizen gezien. Hele zere voeten aan het eind van de dag, maar zeker de moeite waard.
We blijven ons wel steeds verbazen over de mensen hier. De hele dag wordt er gewoon op straat alcohol gedronken, ze zijn totaal niet aardig en doen ook geen enkele moeite om ons te helpen. Trouwens, het leek wel of men vandaag goedkoop kon trouwen ofzo. We hebben wel meer dan 20 bruidsparen gezien! Met allemaal een eigen limo. Overal waar wij waren, waren zij foto’s aan het maken. En de familie/vrienden maar zuipen! Rare lui…
Wat ook gewoon kan hier: met een beer, roofvogel of aap op straat gaan staan/in het park gaan zitten en kunstjes laten doen! Zielig!
Vanavond hebben we bij een restaurant gegeten waar je voor 300 Roebel per uur (zo’n 8,30 euro) onbeperkt kan eten en drinken. Goede uitvinding! Daarna nog even door de stad gelopen. Alle gebouwen zijn mooi verlicht. Het blijft druk op straat en de pleinen worden gebruikt om op te stunten met motoren, BMX’en of skeelers. Leuk om te zien.

6 sept
Vandaag moesten we alweer uitchecken uit ons eerste hostel! Daarna zijn we de hele dag in Peterhof geweest, een enorm park met heeeel veel fonteinen! Heel mooi. Was wel een heel avontuur om daar te komen. Je kon er met de boot heen of met de metro en de bus. Dat laatste was het goodkoopste, dus hebben we dat maar gedaan. Maar zie maar eens de juiste metro en het juiste station te vinden in dit enorme ondergrondse metrostelsel, met natuurlijk alles geschreven in het Russisch en niemand waaraan je iets kan vragen in het Engels! Gelukkig zijn we eruit gekomen. Maar toen moesten we nog met de bus en natuurlijk geen idee waar we eruit moesten. Na wat gebarentaal met een paar Russen achter ons, werd ons duidelijk dat we bij de fonteinen waren, dus dat we eruit moesten. We hebben een paar uur in het park gelopen, maar onze voeten deden nog zeer van gisteren. We zijn toen maar met de boot teruggegaan (wel zo makkelijk). Verder gaan we vandaag niet zoveel doen. Vanavond worden we alweer opgehaald om naar de nachttrein te gaan. Naar Moskou!! En maandagavond begint onze reis met de Trans-Mongolie Express al. Spannnend! We houden jullie op de hoogte