Franz Jospeh Glacier, Kaikoura

Roadtrip NZ deel 2

Datum: 16-05-2009

Locatie: Franz Josef Glacier

Het is 19.00 uur en we zitten in ons campertje. We staan ergens op een veldje bij een meer in de middle of nowhere, het is hier pikkedonker en het barst van de sandflies. We zijn al minstens tien potjes pesten verder, maar we hebben wel lekker erwtensoep gegeten vandaag van de Albert Heijn! Dat verkopen ze hier gewoon! Heerlijk was het. Het wordt/is hier tenslotte winter!

Het vorige verhaal eindigde in Dunedin. Pas een paar dagen geleden dat we daar waren, maar het lijkt wel weken geleden. We zien elke dag zoveel! Zondag (10 mei) zijn we van Dunedin naar Owaka gereden. Door de Catlins, een heel groen landelijk gebied, met heel veel schapen op de heuvels. Was niet zulk mooi weer die dag, dus vooral veel gereden. Na een erg koude nacht zijn we de volgende dag verder gereden richting het zuiden. (Soms is het erg moeilijk om warm te worden in die camper en denk je echt dat je voeten eraf gaan vriezen! Rens heeft hier minder last van, behalve deze nacht dan…) Nog steeds heel veel regen, maar het blijft mooi hier! Eindpunt van deze dag was Invercargill. De zuidelijkste stad van Nieuw Zeeland.

Dinsdag (en het regent nog steeds!) zijn we van Invercargill naar Te Anau gereden, naar het noorden. In Te Anau is niet veel te beleven, het is eigenlijk alleen het startpunt van de weg naar het Fiordland National Park, met de belangrijkste fjord: Milford Sound. Een van de belangrijkste toeristische plekken van NZ. Het was niet het plan om vandaag nog naar Milford Sound te rijden. Van alle kanten werd gewaarschuwd voor de weg ernaartoe. Die zou het gevaarlijkst van NZ zijn, er zou sneeuw en ijs liggen, sneeuwkettingen nodig enz. Maar de weg was wel open, dus we zijn maar gewoon gegaan. Genoeg campings onderweg als we niet meer verder kunnen. Maar al die paniek was nergens voor nodig. Er was geen sneeuw te bekennen op de weg (regen daarentegen…). Wel een erg mooie weg langs meren, door bergen en bossen.

Woensdag (het is droog en de zon schijnt! Een beetje…) hebben we een boottocht gemaakt door de fjorden. Was leuk! Mooie bergen met laaghangende wolkjes ertussen, sneeuw op de toppen en veel watervalletjes langs de bergen. We zijn helemaal tot aan de Tasman Zee gevaren (de zee tussen Australie en Nieuw Zeeland). ’s Middags zijn we teruggereden naar Te Anau. Vandaag wel goed van het uitzicht kunnen genieten en regelmatig gestopt voor een wandelingetje of om foto’s te maken van het super blauwe water in de beekjes, of… om sneeuwballen te gooien! Vet!

Van Te Anau zijn we gelijk doorgereden naar Queenstown (150 km landinwaarts). In het donker een camping gevonden. Dat wil zeggen, een veldje met een wc (zijn er heel veel van hier, kost bijna niks, maar dan heb je ook bijna niks). Geen idee waar we eigenlijk waren, maar in ieder geval wel weer een plekje om te slapen. Volgende ochtend worden we wakker, blijken we aan een super mooi meer te staan, met nog mooiere bergen met sneeuw erachter! Goedemorgen! Zon scheen zelfs ook nog, lekker hoor… Die dag Queenstown ingegaan. Een leuk stadje aan het Wakatipu meer (mooi man daar!). DE stad ook voor extreme sporten zoals bungeejumpen, skydiven, raften, etc. Niks van dit alles gedaan, dus alleen een rondje door de stad gelopen en toen verder gereden naar Arrowtown. Een oud goudmijn dorpje. Veel Chinezen waren hier gevestigd in de tijd van de goldrush. Leuk om even rond te kijken, mooie oude houten huisjes enzo. Van Arrowtown zijn we verder gereden naar Wanaka (zo’n 50 km naar het noorden), via de Alpine Pass. Een hele mooie weg door de bergen. En hoe! Jezus wat waren we hoog, we reden gewoon tussen de sneeuw! Maar wat een fantastisch uitzicht. NZ is echt een ongelofelijk mooi land. In Wanaka hebben we die avond overnacht (dit keer op een wat luxere camping…).

Vrijdagochtend scheen de zon en zijn we, je raadt het natuurlijk al, een wandeling gaan maken. Mt. Iron beklommen. Niet zo’n hele hoge berg, maar wel hele, hele mooie uitzichten vanaf de top over de meren, bergen en het dorp. ’s Middags zijn we naar Puzzle World gegaan. Klinkt een beetje nerdie, maar was wel echt grappig! Het is een soort van pretparkje met allemaal geinige puzzels, optisch bedrog dingetjes en een doolhof. De rest van de middag zijn we naar Haast gereden (aan de westkust). Net als je denkt dat je al veel mooie dingen hebt gezien in Nieuw Zeeland en al een beetje gewend bent geraakt aan het land (zover dat kan natuurlijk), krijg je dit!! Zo’n mooi stukje land! Echt hoor… dat het bestaat! Helder blauwe meren, groene heuvels, besneeuwde bergen erbij.. Moeilijk te omschrijven, maar neem van mij aan, het was geweldig! Vanaf het stadje; Haast kwamen we op een weg die op de World Heritage lijst staat. Wat mij betreft kan het merendeel van de wegen in NZ op die lijst, maar deze was inderdaad ook mooi. Door bergen (met enorme watervallen erlangs), langs beekjes, groene valleien. Maar helaas begon het weer te regenen… 40 km ten noorden van Haast een camping gevonden (weer zo eentje met alleen een kompost wc J). Morgen weer verder met onze wicked roadtrip, op naar de gletsjers (en het iets warmere noorden).

Heel veel regen en.. een walvis!

Datum: 22-05-2009

Locatie: Kaikoura

Hallo!

Zondag 17 mei zijn we in de stromende regen van Haast naar Fox Glacier gereden (na een heerlijke nacht.. NIET! Zat een muis in de camper!). Fox Glacier is een dorpje bij de Fox gletsjer, gek genoeg. Maar vanwege de stortregen had het geen zin om daar heen te gaan. Doorgereden naar Franz Joseph Glacier, dorpje bij de Franz Joseph gletsjer. Maar het leek wel of het alleen maar harder ging regenen! In plaats van de gletsjers zijn we toen naar de hotpools gegaan. Lekker hoor die warme badjes! Totdat de stroom uitviel en we moesten gaan. Door een landslide op een berg was de electriciteit uitgevallen en we hadden ook geen telefoonbereik meer. Werd een gezellige avond met kaarsjes enzo. Maandag was er weer electriciteit en het regende niet zo heel erg meer, dus zijn we toch maar een kijkje gaan nemen bij de Franz Joseph gletsjer. Echt vet zo’n grote gletsjer! Maar ja, jammer van het weer, want we konden er niet echt naar toe.

Maar snel verder gereden, op zoek naar beter weer! Via Hokitika, langs de Pancake Rocks (aparte rotsen met allemaal laagjes) naar Nelson, in het noorden. Daar hebben we dinsdag geslapen. Woensdag 20 mei zijn we naar het Abel Tasman NP gegaan, bekend om zijn mooie stranden, rotsen langs de kust etc. Eerst kwamen we langs de Split Apple Rocks (een grote rots die dwars door de midden is gespleten, mooi gezicht). Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt langs een aantal baaien, stranden en door het bos. Vet mooi daar! En de zon scheen zelfs! Heel erg mooi blauw water en mooie uitzichten. ‘s Middags zijn we van het Abel Tasman NP teruggereden naar Nelson en vanaf daar verder weer richting het zuiden, in de richting van Kaikoura. Daar zijn we gisteren aangekomen.

In Kaikoura draait het om walvissen, walvissen en… walvissen! Nou kom maar op, die wilden wij ook wel zien! Gelijk maar doorgereden naar de plek waar je dat allemaal kunt boeken. Waren de boten gecancelled! (te ruige zee). De enige optie was toen met een vliegtuigje! En we moesten wel gelijk beslissen, want de komende dagen zou het alleen maar slechter weer worden, dus.. nu of nooit! Nu dus! Een half uurtje later zaten we al in de lucht. Rens, de piloot en ik. Hoe VET! En toen zagen we ‘em hoor, de walvis!! (een potvis was het). Wat een beest zeg! Eerst denk je, nou die is ook niet zo groot. Maar toen kwam er een enorme tanker voorbij varen en bleek die walvis bijna net zo groot te zijn! Pfff.. Op het laagste punt vlogen rondjes boven em op 250m hoogte. Heel, heel stoer. 10 minuten heeft ie daar een beetje rondgezwommen en toen dook ie weer naar beneden. Mooi man!! We hebben geprobeerd foto’s te maken, moet je maar ff kijken. Maar waar is die zoomlens toch steeds als je em nodig hebt?

Vandaag gaan we weer terug richting het noorden, naar Picton om precies te zijn. Daar pakken we morgen of overmorgen de ferry naar het noorder eiland.