Bali

Datum: 26-02-2009

Locatie: Bali

hallo!

Eindelijk weer een verhaaltje.. We hebben zo weinig mogelijk gedaan de afgelopen twee weken, dus er was ook niet veel te vertellen!

Zaterdag 14 februari zijn we aangekomen op Bali. Indonesie zat niet echt in de planning, dus we kwamen totaal onvoorbereid aan, zonder Lonely Planet of enig andere informatie over Bali. We zijn maar naar Kuta gegaan, DE toeristenplaats op Bali. Vol met hotels, restaurants, bars en (Australische) toeristen. Lekker druk.. Maar ja, het ging ons er alleen maar om dat we twee weken konden bijkomen aan het strand ter voorbereiding op Australie. Redelijk snel hadden we een relaxt hotel gevonden met zwembad (!), ontbijt, ligbad, etc voor maar 8 eurie p.n.! Jaaa nu kan het nog! Wat is Azie toch heerlijk.

De eerste paar dagen hebben we niet veel meer gedaan dan bij het zwembad hangen, in de zon liggen, slapen, eten en stappen. Het strand bij Kuta is erg geschikt om te surfen, dus Rens heeft nog een paar surflesjes genomen (hij kan al staan!). Heel relaxt allemaal dus.

Toch wilden we wel wat meer van het eiland en de mensen zien, want in Kuta wordt dat niks met alleen maar toeristen. We hebben toen een scooter gehuurd en zijn langs de zuid-west kust gereden naar Tanah Lot (een tempel in de zee). Wat een verschil met Kuta. Bali is dus wel mooi! Onderweg kwamen we door super mooie rijstvelden en kleine dorpjes met super aardige locals. Mooie mensen hier! Het enige nadeeltje was dat we politie tegenkwamen en een boete kregen omdat we zogenaamd geen goed rijbewijs hadden. Dikke onzin natuurlijk, maar meneer agent begon al over voorkomen enzo, dus hebben we hem maar 200.000 rupiah (15 euro) betaald en toen mochten we verder. Politie blij want die stak het geld lekker in z’n eigen zak, maar toen konden we wel weer verder.
Toen kwamen we dus aan bij Tanah Lot. Echt een mooi plekje! Verschillende tempels gebouwd op de rotsen in de zee, echt een mooi gezicht. Het was vloed helaas, dus we konden niet naar de bekendste tempel, maar van een afstandje was het ook erg mooi. Onderaan de rotsen zaten nog wat oude mannetjes, die moesten nog 3 uur wachten tot ze weer terug konden . Na 6 maanden door Azie hebben we zo langzamerhand wel genoeg tempels gezien, maar dit was wel een hele mooie (ook geen Boeddha, maar een Hindoetempel!).

Na weer een paar dagen aan het zwembad te hebben gelegen, voor de tweede keer een scooter gehuurd en naar Uluwatu gereden in het uiterste zuiden van Bali. Uluwatu is echt een surf hotspot. Een hele mooie baai met super golven om te surfen. Rens is nog niet zo goed dat ‘ie daar al kan surfen dus hebben we lekker op een steiger (20 m boven de zee) naar de surfers, vissers en het prachtige uitzicht zitten kijken. Er was hier geen strand, alleen steile hoge rotsen langs de kust. En wat een ongelofelijk helder blauw water! Een heel relaxt plekje… Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een erg mooi strandje, dat jammergenoeg vol was met verkopers (‘wanna buy sir? one dollar. sarong miss? wanna drink?’). Maar het was wel erg lekker daar. De zee bij Kuta is namelijk alleen geschikt om te surfen en niet om te zwemmen en het strand is er heel erg druk (nog veel meer verkopers!).

Begin deze week hebben we voor de laatste keer een scooter gehuurd en zijn we richting het noorden gereden, naar Jati Luwih. Dit was echt een geweldige tocht. Wat een mooi landschap! Richting het noorden wordt het steeds heuvelachtiger en het landschap mooier. Weer even met onze neus op de feiten gedrukt hoe de mensen hier moeten leven. Dat zie je allemaal niet in je luxe hotel in Kuta. Maar geweldig om te zien die mensen, wat ze doen, mooie sarongs aan en alles wat ze bij zich hebben zetten ze op hun hoofd. Mooi gezicht. Ook heel veel hindoetempels en altaartjes langs de weg. Bij Jati Luwih waren hele mooie groene rijstvelden op de heuvels. Super uitzicht. Op de terugweg zijn we langs Ubud gereden. Dit plaatsje is het cultureel centrum van het eiland. Maar veel hebben we er niet van gezien. We zijn er alleen doorheen gereden omdat we voor het donker de scooter terug wilden brengen.

Vandaag nog een goede daad gedaan. We hebben onze backpacks eens even ondersteboven gekeerd (want die waren zo zwaar geworden!) en alle kleren die we niet meer leuk vinden of niet meer nodig denken te hebben, hebben we weggegeven aan de arme verkopers op het strand. We hadden het eigenlijk aan 1 man beloofd (waar we regelmatig wat gingen drinken omdat Rens daar zijn surfboard huurde), maar al gauw zaten er meer mensen in de zak te graaien. En ze waren zo blij! Mooi om te zien. Die mensen hebben eigenlijk helemaal niks en waren helemaal gelukkig met onze afdankertjes. Die man had ons de dag ervoor verteld dat hij zijn vrouw en kind al drie maanden niet had gezien omdat zij op Java wonen en hij heeft geen geld om terug te gaan, moet alleen maar werken zodat zijn zoon naar school kan. En zo hebben ze allemaal zo’n verhaal daar…

Van de afgelopen 2 weken hebben we dus vooral niks gedaan, echt heerlijk. Weer lekker bruin geworden, heerlijk uit eten iedere dag (oh wat is het toch goedkoop) en ‘s avonds een van de vele disco’s/bars in (naast de bucket doet ook een vissenkom met lekkere drankjes het goed!). Het was heel relaxt om even twee weken op 1 plek te zitten en niet om de haverklap je tas weer in en uit te pakken. We kunnen er weer even tegenaan en zijn klaar om naar Down Under te vertrekken. Morgen is het zover.. Na bijna 6 maanden verlaten we Azie en vliegen we naar Darwin, Australie. Azie was geweldig, mooi, (meestal) vriendelijk, indrukwekkend, smerig soms, goedkoop, fantastisch. We komen hier zeker nog eens terug…